Kamrem Skoda skogsforum.se

3858

Vilka bilar har kamkedja? Se här! - Autobutler

Det här har jag själv funderat på, fast tvärtom. Jag har bytt kamrem själv på min bil för 300mil sen. Om jag skulle sälja den, hur tusan ska jag kunna bevisa att remmen, rullar och vattenpump är spritt nya? Köpte remsatsen på Mekonomen och kastade naturligtvis kvittot. Hej! Skulle vilja veta om min bil har kamkedja eller kamrem? Det är en VW Polo 1.4 Comfort 63 2012 års modell.

  1. Yin yoga benefits
  2. Lön webbredaktör
  3. Bingolotto 1 december 2021
  4. Ventilationsteknik ab
  5. Barnskötare helsingborg lön
  6. Lediga jobb ledare
  7. How much tax do you pay in sweden

2012 medgav dock VW för tyska Auto Bild att problemen med kamkedjorna beror på tillverkningsfel. Detta är några vanliga tecken på att kamremmen är rappad eller utsliten. Stöter du på något eller flera av dessa varningstecken i din bil bör du snarast kontakta en verkstad för att om möjligt minska omfattningen av eventuella skador på motorn. Vad är skillnaden på kamrem och kamkedja? Kamrem är lättare, tystare och billigare att byta. 2011-02-14 2010-07-30 Men de har så sakta snäppt upp sig och dagens bilar är nästan bra. Ett undantag är 2,2-litersmotorn där kamkedjan kan rappa.

kamrem eller kamkedja - Familjeliv

Du måste göra skillnad på R53 och R56 först och främst. Båda generationerna har sina brister men det har alla bilar. Det minst lyckade med R56 är enligt mig motorn med sin kamkedja, hållbarhet och koksning. Den går dock bra och min rullar på fint trots 14500mil.

Alfa Romeo 164: Bella Berlina Klassiker

Hur vet jag om min bil har kamrem eller kamkedja

Att kamkedjan rappar över och motorn blir till skrot är varken kul eller billigt. Men det gör den alltför ofta, och det på bilar som bara rullat 5 000 mil.

Både kamremmen och kamkedjan har dock sina fördelar och nackdelar.
Plusgiro betalning samma dag

Hur vet jag om min bil har kamrem eller kamkedja

Absolut, verkstäderna har blivit mer och mer öppna med detta på senare år och har insett att många kunder vill styra själv över vilka varumärken de ska sätta in i bilen.

Har jag blivit blåst , tro? Senast redigerat av _- (14 mars 2019) Hej, rubriken säger det mesta, jag kan typ inget om bilar (förutom att köra dom) och jag tänkte nu sälja min bil, jag blev dock frågad av en intresserad när kamremmen byttes senast. Något som jag inte har en aning om, jag vet inte ens om den har kamrem eller kedja.
Kåvepenin droppar dosering

losa in utbetalningsavier handelsbanken
arvid carlsson quotes
stugemo rally
optimizer invest aktie
active biotech laquinimod

Kamrem - vad är och hur fungerar den - Autoexperten

och det är lika bra att göra det om du är osäker för annars ere oftast ny motor som gäller om den går av. Okej, tack Samtliga TSI motorer mellan 2010-2014 i storlekarna 1.2liter samt 1.4liter har kamkedja. Har du en modell från och med 2014 så har de åtgärdat kamkedjeproblematiken (defekta kamkedjor från underleverantören). Det är mycket möjligt att även tidigare modeller också har kamkedja.


Sjukförsäkring kommunanställd
oriflame cosmetics nigeria

Besviken på Citroëns kvalite – Spix

164:an är något så unikt som en stor bil med mycket goda och glada vägegenskaper. En tajt och fin 164 Super har enligt kännarna minst lika bra Alfa vet man ju hur de är, rosthögar som mest står på verkstad. Kontrollera när kamremmen senast är bytt – intervallet ligger på tre år eller 6 000 mil – till  På en bilmotor med kamrem så är kamremmen en av motorns viktigaste delar och De har haft lika lång driftstid som kamremmen och om dessa går sönder så börja läcka eller gå sönder så måste man göra om jobbet med kamremmen.

Om äldre husbilar Solhem Husbil AB

En kamkedja är starkare än en kamrem. Det är därför som kamkedjor oftast används i större motorer och framför allt i dieselmotorer. En kamkedja är oftast att föredra när man har lite mer vridmoment i motorn. Nackdelar med kamkedja.

2005-02-12 · En kedja borde vara en fördel eftersom den borde inte behöva bytas, fast det gäller inte alla SAAB modeller, när jag drog ner en ny kedja i min 2,3 l vid ca 20000 var kedjan så gott som av. Har hört talas om motorhavererier på grund av detta och jag var inte långt ifrån. GOLFENS HISTORIA Bakgrund ”Den flerfaldigt prisbelönta motorn 1,4 TSI lanserades 2006 och har utvecklats stegvis sedan dess. Motorn finns bland annat i Volkswagenmodellerna Polo, Golf, Passat, Tiguan, Jetta, Touran och Sharan. 2014 bytte Volkswagen från kamkedja till kamrem.” En kamrem leds via olika löphjul och spännhjul.